Nieuws van Knooppunt Techniek

Op deze pagina vindt u al het laatste nieuws omtrent Knooppunt Techniek. Wilt u nu nog beter op de hoogte zijn, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief:

“We brengen projecten uit het bedrijfsleven naar het onderwijs toe”

4 januari 2017 - auteur:

Die werkwijze leidt tot interessante projecten waar zowel bedrijven als studenten veel voordeel uit kunnen halen. “De eerste groep ziet graag dat het onderwijs vakmensen opleidt die op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de branche”, zegt directeur Joop Hazeleger van Knooppunt Techniek. “Bovendien zijn studenten erbij gebaat als ze een kijkje kunnen nemen in de wereld van het bedrijfsleven. Daar moeten ze straks tenslotte ook hun draai kunnen vinden. Ze leren tijdens zo’n project nu al over de nieuwste ontwikkelingen. Daar zullen ze later veel aan hebben.”

Instroom
Het Knooppunt Techniek bestaat tweeënhalf jaar. Hazeleger: “De doelstellingen die we hanteren sluiten aan bij de landelijke doelstellingen zoals die in het TechniekPact zijn omschreven. We willen graag de instroom in technische opleidingen verhogen, studenten en docenten in aanraking brengen met de modernste technieken in het bedrijfsleven en de bedrijven dichter bij het onderwijs brengen. We willen dus innovatieve leeromgevingen creëren.”

Het ICT-lab is een goed voorbeeld van zo’n innovatieve leeromgeving. “Het is een misvatting dat ICT alleen maar geassocieerd kan worden met kantoorautomatisering en ERP”, legt projectleider Smart Industry van het Knooppunt Techniek Herman Julsing uit. “ICT zit tegenwoordig verweven in het gehele bedrijfsleven. In elke industrie wordt het ingezet en er is dan ook veel vraag naar vakmensen. Sinds vorig jaar september zijn we binnen de publiek private samenwerking Tech4Food bezig een lab te ontwikkelen rondom Smart Industry. Studenten werken er aan ICT-vraagstukken die direct uit de industrie komen. Ze krijgen zo de laatste ontwikkelingen mee en voor docenten geldt hetzelfde. Voor bedrijven is het tegelijkertijd prettig dat studenten gericht onderwijs krijgen en zo vakbekwaam worden. Een kruisbestuiving dus.” Julsing komt zelf uit het bedrijfsleven en heeft met eigen ogen gezien dat het onderwijs niet voldoende aansloot op het bedrijfsleven. “We moeten samenwerken. Dat is wel duidelijk.”

Fietspad

Behalve stageplaatsen bieden en gastlessen verzorgen kan het bedrijfsleven meer doen voor het onderwijs. “Geen simpel klusje om een betere samenwerking te bewerkstelligen”, geeft Hazeleger toe. “Het zijn twee verschillende werelden, met twee totaal andere ritmes. Terwijl in het bedrijfsleven alles zo snel mogelijk af moet zijn, heeft het onderwijs vaak te maken met een vast ritme en roosters. Zaken worden per schooljaar bekeken.” Julsing: “We moeten beide werelden masseren en zo samen laten komen. Dat is een continu proces waarmee we momenteel druk bezig zijn. We doen dat door zowel bedrijven als onderwijsinstellingen te benaderen. We zijn het ‘gewoon gaan doen’ en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Inmiddels zijn er heel wat projecten op de rails gezet.”

“Een goed voorbeeld is het verwarmde fietspad in Ede dat zodoende altijd vorstvrij blijft”, zegt Julsing. “Vier verschillende partijen zijn betrokken bij de aanleg ervan. Sinds het er ligt, houden studenten van de ICT-opleiding zich bezig met het ontwerpen van een systeem dat regelt wanneer het fietspad verwarmd wordt en wanneer niet. Ontzettend leerzaam natuurlijk. De studenten komen zo niet alleen in aanraking met de nieuwste technieken in het vakgebied waarvoor ze leren, maar zitten ook om tafel met allerlei partijen. Ze steken zo ook nog wat op over andere vakgebieden. Net zoals dat in het bedrijfsleven gaat.”

WEpod
Een ander voorbeeld van een project waar Edese studenten aan meewerken is de WEpod, het zelfrijdende voertuig dat tussen station Ede-Wageningen en Wageningen Universiteit rijdt. “Op de Kenniscampus in Ede wordt gewerkt aan de totstandkoming van een garage voor de WEpod”, zegt Hazeleger. Meewerken aan projecten uit het bedrijfsleven is niet alleen leerzaam, het motiveert studenten ook. “Dat is misschien nog wel de grootste kracht van het geheel. Als ze met een project bezig zijn, staan studenten hier soms al om half 8 op de stoep. Klaar om met bedrijven om tafel te gaan.” Aan het enthousiasme van bedrijven ligt het trouwens ook niet. Julsing: “In de gesprekken met bedrijven blijkt er heel veel mogelijk te zijn en zien ze de meerwaarde om betrokken te zijn bij het onderwijs. Zij zien het belang van het enthousiasmeren van jonge mensen voor techniek en het investeren in hun werknemers van de toekomst. Onze taak is het om bedrijven, studenten én docenten van verschillende niveaus bij die projecten te betrekken. En ervoor te zorgen dat de werkzaamheden van de studenten als onderdeel van hun opleiding worden gezien en gewaardeerd.”

In de onderwijsteams is nog veel te winnen. Hazeleger: “Ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan vaak zo snel, dat docenten het amper kunnen bijbenen. We zullen in de nabije toekomst geleidelijk naar een systeem gaan waarbij de leerkracht, in plaats van alleen kennis overbrengen, zich meer op onderwijsgerichte taken toelegt. De vakkennis haalt de student dan uit het bedrijfsleven. Die verandering in hun rol is voor onderwijsteams een enorme opgave. Gelukkig zijn er genoeg enthousiastelingen en ik ben er van overtuigd dat het docentschap er veel leuker van wordt.”

Knooppunt Techniek “We brengen projecten uit het bedrijfsleven naar het onderwijs toe”
De snelheid waarmee ontwikkelingen elkaar opvolgen in het bedrijfsleven is vaak bijna niet bij te benen door het onderwijs. Het is geen nieuws dat er een kloof bestaat tussen technisch onderwijs en het bedrijfsleven. Met name in de ICT-tak vormt dit een probleem. Waar anderen de schouders laten hangen, ziet Knooppunt Techniek, gevestigd op de Kenniscampus in Ede, juist mogelijkheden. “We proberen de samenwerking tussen het regionale technische bedrijfsleven, het onderwijsveld en de regionale overheid te stimuleren, waarmee aansluiting verbetert en het onderwijs mooier wordt.”

tekst/fotografie: Elly Molenaar

“ICT zit tegenwoordig verweven in het gehele bedrijfsleven. In elke industrie wordt het ingezet en er is dan ook veel vraag naar vakmensen.”

Job van Roekel, directeur Easypath gunt studenten een kijkje in de wereld van het bedrijfsleven.

BRON: http://www.valleibusiness.nl/magazine/artikel/824/15230/%E2%80%9Cwe-brengen-projecten-uit-het-bedrijfsleven-naar-het-onderwijs-toe%E2%80%9D