Van holografie tot harde werkelijkheid. Resultaten Bootcamp Mixed Reality: een prikkelende werkvorm

Innovatieve technieken ontdekken, kennis delen en samen werken aan een prototype met mixed reality. Dat is kortweg de inhoud van de 5-daagse Bootcamp Mixed Reality, die Knooppunt Techniek onlangs organiseerde om onderwijs, overheid en ondernemers dichter tot elkaar te brengen. In een soort ‘stoompan’ werden studenten uitgedaagd om anders te werken, met grotendeels onbekende teamgenoten van verschillende opleidingen en opleidingsniveau’s, docenten en professionals uit het bedrijfsleven. Een intensieve week volgde, met verdieping in virtual, augmented en mixed reality en méér.

Mixed Reality is een weergave van verschillende technieken die op een realistische manier virtueel iets toevoegen aan de werkelijkheid. Zoals de hololens, waarmee ouderen die de straat niet meer op durven, zichzelf thuis kunnen trainen in het voorkomen dat ze vallen. De mogelijkheden van deze innovaties zijn enorm. En de ontwikkelingen volgen zo snel dat ze een serieuze bedreiging vormen voor het onderwijs zoals we dat nu kennen. “Slechts 16% van de studenten gaat na het afstuderen nog aan de slag met de opleiding die ze nu volgen”, zegt Dennis Vroegop, managing director van Interknowlogy Europe. Onderwijs, ondernemers en overheid zullen simpelweg meer met elkaar moeten gaan samenwerken, om te voorkomen dat we de boot missen, is de breed gedragen conclusie. Daarom organiseert Knooppunt Techniek o.a. bootcamps in samenwerking met bedrijven en ‘knoopt’ hiermee verschillende disciplines aan elkaar.

“Mixed Reality is niet voorbehouden aan ICT-studenten, deze techniek raakt alle sectoren.”

kruisbestuiving
Vroegop is een van de partners die de noodzaak ziet van samenwerking: “De Bootcamp Mixed Reality is een vrij unieke werkvorm. Er wordt nog maar weinig op deze manier samengewerkt, terwijl dat juist in de techniek zo hard nodig is om verschillen tussen vraag en aanbod aan te pakken.” De deelnemende studenten komen van ROC A12, CHE en Aeres. Ze volgen verschillende opleidingen, van mechatronica tot food en bedrijfskunde tot vormgeving. Herman Julsing, projectleider Knooppunt Techniek, benadrukt de meerwaarde van deze diversiteit: “Mixed Reality is niet voorbehouden aan ICT-studenten, deze techniek raakt alle sectoren. Bovendien is de kruisbestuiving de kracht van deze werkvorm, om vanuit verschillende achtergronden van en met elkaar te leren.” Dat geldt niet alleen voor studenten. Wie meewerkt aan de bootcamp brengt en haalt er altijd iets. Zo bracht een partner dit keer een stagiair mee ter ondersteuning die ten tijde van de vorige bootcamp nog een deelnemende student was.

“We zijn een week lang bezig geweest met opdrachten die er echt toe doen”

traumaverwerking
Presentaties, gastcolleges en inspiratiesessies hebben de teams klaargestoomd om een prototype te ontwikkelen voor de case van hun opdrachtgever. Ministerie van Defensie was zo’n opdrachtgever en droeg drie cases aan. Een ervan was de vraag om een oplossing voor ondersteuning bij traumaverwerking. Het team dat hiermee aan de slag ging, ontwikkelde het prototype “Het magische boek”, een uitwerking met kunstmatige intelligentie dat een dialoog op gang brengt met de gebruiker. Rombout Karelse, senior Innovation Manager bij Ministerie van Defensie, is oprecht verrast door de mooie uitwerking van dit idee in slechts vijf dagen. “We hebben de teams heus zien stoeien met de verschillende onderwerpen. Het ontwikkelproces was wat taai voor sommige studenten, dan waren de inspiratiesessies een welkome onderbreking. Toch hebben de studenten modeling language gevonden op internet en toegepast in hun prototype, daarvoor hebben ze echt buiten hun studie gekeken”, aldus Karelse. De studenten zijn zelf ook enthousiast over hun prototype: “Ons team heeft een boek gemaakt dat kan bijdragen aan de verwerking van trauma’s. Dat is toch fantastisch! We zijn een week lang bezig geweest met opdrachten die er écht toe doen.”

“Er zit veel meer in de studenten dan er normaal gesproken van ze wordt gevraagd.”

(on)geschikt
De teams hebben niet alleen veel geleerd over techniek en de toepassing ervan. Ze werden ook getraind in hun vaardigheden, want hoe moet je nu samenwerken en leiding geven aan een team? Karelse: “Een collega van de Koninklijke Landmacht signaleerde ter plekke dat een groep uit elkaar dreigde te vallen. Op het gebied van samenwerken en leidinggeven is daar natuurlijk veel expertise aanwezig. En vanuit de opleiding was er de nodige didactische begeleiding bij dit conflict. Dankzij de gezamenlijke  interventie wisten de studenten uiteindelijk toch zelf naar een oplossing toe te werken.” Het ministerie van Defensie onderzoekt inmiddels de mogelijkheden om een vervolg te geven aan de samenwerking en doorontwikkeling van prototypen, zoals gemaakt tijdens de bootcamp.

interactie
Joop Hazeleger, directeur Knooppunt Techniek kijkt met plezier terug op een geslaagde bootcamp: “De resultaten van de teams zijn geweldig. We hebben gezien dat er veel meer in de studenten zit dan er normaal gesproken van ze wordt gevraagd. Ze zijn geprikkeld om met en van elkaar te leren en er is interactie met de praktijk, precies zoals het onderwijs zou moeten zijn.”

Meer weten over deze bootcamp? Lees verder op Nieuws

 

Bootcamp Mixed Reality is georganiseerd door Knooppunt Techniek in samenwerking met: Interknowlogy Europe, Aryzon, Open Up Technologies, IDNTT, Ministerie van Defensie, Interface, Microsoft, The Virtual Dutch Men, Novitek, Michel van Osenbruggen, HSO Dynamics Software, Seecr, Warp Industries, Rabobank Vallei en Eem, ICT Campus, CoE NMT, Qing, BIT, Icr3ate, MakersLab, ROC A12, CHE en Aeres.

Ook participeren?

Hebt u een mooi project of wilt u zich aansluiten? Vul dan onderstaande velden in en wij nemen contact met u op.